top of page
  • גלית ולצמן

אחים, הורים ומה שביניהם / גלית ולצמן



רבות סופר ועוד ידובר על יחסים בין אחים במשפחה.

מערכת היחסים בין אחים היא הארוכה ביותר משאר מערכות היחסים שרוכש אדם בחייו. מצד אחד, יש בה מורכבות, שכן דרכה חווה הילד מנעד רחב של רגשות ותחושות, החל מאהבה וחברות ועד קנאה ויריבות, ואלה לעתים מתערבבים באלה. ומצד שני, כינון יחסים טובים ואכפתיים בין אחים מוביל לחברות אמת ולעומק רגשי ויחסי תמיכה. ואכן, עוד בימי המקרא מתוארים מערכות יחסים שונות בין אחים. מצד אחד, מובאים סיפורים על קנאה ויריבות עצומה, כמו קין והבל, יוסף ואחיו. ומצד שני, מובאים סיפורים שיש בהם רגשות חמלה ואכפתיות ובפן המעשי עזרה ממשית, כמו : משה ומרים, משה ואהרון.

ליחסי אחים נודע תפקיד חשוב בחיי הילדים. המשפחה היא מעין "מיקרוקוסמוס" של העולם. דרכה נחשפים הילדים למגוון מצבים בהם ייפגשו גם בחייהם האמיתיים, ובאמצעותה הם מפתחים דרכי התמודדות, כגון: לנהל משא ומתן, להתמודד עם תחושות קנאה ותחרותיות, להביע רגשות, לחלוק ולשמור לעצמם, לקבל ולתת, לנהל שיח, לאזן בין הביחד לבין הלבד, לפרגן לאחר ולקבל ביקורת. המשפחה מאפשרת לילד לחוות אמביוולנציה, לעבד ריבים ולמצוא פתרונות יצירתיים.

תפקידם של ההורים, אם כך, הוא לאפשר סביבה בטוחה ובריאה שתסייע לילדים לחזק את היחסים ביניהם ולכונן מערכת יחסים טובה ואיכותית.


אז איך עושים זאת? למשל....

· ברמה הערכית והמעשית, מעבירים מסרים על חשיבות יחסי אחים וערך המשפחתיות.

· מעודדים את הילדים לשחק יחד, למצוא תחומי עניין משותפים, לשתף זה את זה.

· מפרגנים לכל ילד בדרכו ולכל ילדה בדרכה. לא מעודדים תחרותיות, ולא משווים בין אחים. מעודדים את האחים לפרגן זה לזה, ומסייעים לכל אחד/ת לפתח את כישוריו/ה הייחודיים.

· כאשר מתעוררים תחושות קנאה (וזה טבעי) נותנים להם מקום, מדברים על זה ולא מסתירים.

· מפגינים חיבה באופן שוויוני, ועם זאת, נותנים מקום אישי לכל ילד/ה.

· בזמן ריב בין האחים מומלץ לא להתערב, אלא להעביר מסר שההורים סןמכים על הילדים שיצליחו להסתדר בכוחות עצמם. כמובן שיש לשים לב, להתעניין ולשמוע כיצד הם פתרו את העניינים ביניהם.

יחד עם זאת, חשוב להבהיר, שבמידה והריב כולל אלימות מכל סוג שהיא (פיזית, מילולית וכו') אין לאפשר זאת ויש להתערב ולהביע עמדה נחרצת. לאחר שירגעו, יוכלו הילדים להמשיך ולפתור את ענייניהם בעצמם.


לסיכום, יחסי אחים יכולים להיות המתנה הטובה ביותר שיכולים ההורים להעניק לילדיהם, ומצד שני עלולים להתפתח למקומות שליליים ולרגשות קשים. להורים נודע תפקיד חשוב בכינון מערכות יחסים מיטיבות במשפחה.


נתקלתם בקושי? הילדים לא מפסיקים לריב? אתם מעוניינים לשפר את מערכות היחסים ביניהם? קשה ליישם? עולה בדעתכם המשפט "כן, אבל..."?

מוזמנים לתאם איתי פגישה אישית להדרכת הורים. גלית 054-7747782



52 צפיות

גלית ולצמן - פסיכותרפיסטית

bottom of page