top of page
  • גלית ולצמן

עוד יש מפרש לבן באופק..


"עוד יש מפרש לבן באופק מול ענן שחור כבד" כתבה נעמי שמר בשירה "לו יהי". ואכן, מאז השבעה באוקטובר מרחף מעלינו ענן שחור כבד שלא ראינו כמותו מאז קום המדינה. אנשים רבים שואלים אותי בעת הזו האם וכיצד נצליח להשתקם רגשית מהמצב אליו נקלענו? לחזור לצחוק מכל הלב? להרפות מהדריכות האופפת אותנו? ולענות לשאלה הפשוטה "מה שלומך" מבלי להתלבט.


כפסיכותרפיסטית בגישה ההומניסטית אני מאמינה בכל לבי בכוחות הטמונים באדם. נכון, אנו חווים שבר גדול ברמה האישית וברמה הלאומית. אנשים רבים איבדו את היקר להם מכל, דואגים ליקיריהם אשר עדיין נמצאים בידי החמאס, חווים אימה, וגם אלו שלא חוו על בשרם את האירועים הקשים הללו, עוברים אותם באופן עקיף באמצעות סיפורים, כתבות, סרטונים וצפייה בחדשות.

כל אלה מייצרים תחושה של היכרות אישית והזדהות, אשר לעתים מייצרת חרדה. יחד עם זאת, בסיפורים אלה נגלים שוב ושוב כוחות עצומים אשר באים לידי ביטוי בתושייה, נתינה לאחר, חשיבה יצירתית, עמידה איתנה אל מול מצבי חיים בלתי נתפסים, אחווה, ערבות הדדית, אופטימיות ותקווה.


בתהליך הטיפולי אני יוצאת למסע משותף עם האדם שמולי, מחזיקה יחד איתו את התקווה, דרכה הוא מתחבר לכוחות הטמונים בו. לפעמים הוא מודע להם יותר, ולעתים הוא מגלה אותם בתהליך עדין ומרגש. אחד הדברים המרכזיים שיכולים לסייע בעת הזו, הוא חיבור למשמעות. המשמעות נותנת כוח לאדם, כדברי ניטשה שלימים צוטט ע"י ויקטור פרנקל "מי שיש לו איזה למה למענו יחיה יוכל לשאת כמעט כל איך". במסע המשותף שלנו, מארגן המטופל את חייו מחדש. נכון, לא ניתן יהיה להחזיר את החיים שהיו לפני אותה שבת שחורה, אך ניתן יהיה לצמוח מתוך השבר, לתת לו משמעות, להעמיק מערכות יחסים, לשנות השקפות עולם עלינו ועל הסביבה, למצוא ייעוד ולהמשיך לחיות חיים מלאים לצד מה שקרה. זאת בדומה לצלקת שתחילה היא נפוחה ואדומה, ולאט לאט נסגרת ומתבהרת. היא תמיד תהיה שם, אך לעתים היא תראה פחות, יהיו ימים בהם נראה רק אותה, ולעתים אם נלבש בגדים ארוכים המתבונן מהצד לא יוכל בכלל להבחין בה, רק אנו נדע שהיא קיימת והיא חלק מאיתנו. היא תמיד תהיה חלק מהסיפור שלנו, אולם לסיפור זה יהיו גם רבדים נוספים.


כמו ברמה האישית, גם ברמה הלאומית, אני מאמינה שאירועי השבעה באוקטובר יצרבו בדנ"א הלאומי שלנו, בדומה לזוועות השואה. אולם, גם כאן, אם נשכיל כחברה לטפח את ערכי הערבות ההדדית, האחדות, האכפתיות והסובלנות נוכל לצמוח מהשבר ולטפח חברה ישראלית חזקה ומאוחדת.


גלית ולצמן | פסיכותרפיסטית

054-774-7782



 

 


     

27 צפיות

גלית ולצמן - פסיכותרפיסטית

bottom of page