top of page
  • גלית ולצמן

זו ילדותי השניה - האמנם?

"במבטייך בת, אני אלמד שוב לאהוב בלי לחשוב. בדמעותייך ארעד כאילו סוף העולם קרוב. בחיבוקייך בת, רטט עובר בגופי. ואיתך יום נוסף אבקש ואנו כבר בני חמש".


אהוד מנור, בשירו המרגש "ילדותי השניה", מתאר את החוויות שחווה אב דרך ילדתו הקטנה. כל בית בשיר מסתיים במילים "ואנו כבר בני..", והרי מדובר בשתי אישיויות נפרדות בגילאים שונים.

בראשית חייו, מתקשה התינוק להפריד בינו לבין אמו, מבחינתו הם ישות אחת. ככל שחולף הזמן, מפתח התינוק מושג "עצמי" ייחודי ונפרד, אשר יתעצב וישתכלל במרוצת השנים, עד אשר ישיג זהות מגובשת בסוף גיל ההתבגרות.

ומנגד, מהו האתגר של ההורים?

לעתים, נוטים ההורים לראות בילדיהם את עצמם, ומתקשים לאפשר את המובחנות ביניהם. מובחנות זו משמעה, היכולת של האדם להיות נפרד ובלתי מעורבב עם אחרים משמעותיים לו, ולשמור על הייחודיות שבו ועל ההגדרה העצמית שלו. כך קורה, שהורה שלא הגשים את עצמו במקצוע מסוים עשוי לפתח ציפיות מילדו לעסוק בתחום זה, הורה שחווה דחייה חברתית בהיותו ילד, יפגין הגנת יתר כלפי ילדיו ויתערב ביחסים החברתיים שלהם, או הורה שילדו מתקשה לרכוש מיומנות מסוימת יתייחס לכך בביטול באומרו, שגם הוא בגילו היה בדיוק אותו דבר.

כאשר נולד ילד, נולדות עימו ציפיות רבות. לצד האהבה לילד וההתייחסות אליו כישות נפרדת, מתקיימים בין ההורה לילד יחסי אהבה נרקיסיסטיים, שבהם הילד מהווה ייצוג של ההורה. תופעה זו מכונה בשפה המקצועית "תסריטים נרקיסיסטיים של ההורים" ומפורטת בספרם של מנזנו, פלצ‘יו וזילקה (2005/1999 ). הכוונה היא, שהילד מהווה במידה מסוימת בבואה של ההורה, ועל כן הורים עשויים לחוש גאווה עצמית גדולה באם יקבל תעודת הצטיינות בלימודים, או בושה אם יעשה מעשה שאינו ראוי.

אולם, תפקידם של ההורים לאפשר את המובחנות בין ילדיהם לבין עצמם. נפרדות זו הכרחית לשם גיבוש זהות אינדיבידואלית וייחודית של המתבגר. בהיעדרה, עלולים המתבגרים להמשיך לחפש את אישורי הוריהם על בחירותיהם ומעשיהם גם בחייהם הבוגרים, דבר אשר יקשה עליהם לפתח אוטונומיה ולחיות חיים עצמאיים.

לפיכך, חשוב:

· כהורה, לעשות הפרדה בין זהות ההורה לבין זהות הילד. לקבל את העובדה שהילדים הם ישויות נפרדות ולברך על כך.

· במידה והילד/ה אומר/ת שהוא בדיוק כמו ההורה, מומלץ לשים סימן שאלה ולשקף את השוני ביניהם.

· להיות מודעים לתסריטים הנרקיסיסטיים, לשים לב לתגובות הרגשיות שהם מעלים בהורים ולפעול על מנת למתן אותם.

18 צפיות

גלית ולצמן - פסיכותרפיסטית

bottom of page